سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ترس با نومیدى همراه است ، و آزرم با بى بهرگى همعنان ، و فرصت چون ابر گذران . پس فرصتهاى نیک را غنیمت بشمارید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
عکس سجاد شیربتی ، جاوا ، دزفول ، حضرت عباس ، ابوالفضل ، سجاد شیربتی ، مسجد توتونچی ، گالری عکس دزفول ، گالری عکس دزفول- سفره خانه سنتی ساحلی- عکس سجاد شیربتی ، گزارش تصویری ، لیست کامل برنامه های تلویزیون در نوروز 88 برای موبایل ، ماهواره تمام ایرانی ، ماهواره سفیر امید ، متلتات ، مجسمه یعقوب لیث ، محرم ، محرم 91- عاشورا 91- تاسوعا 91- دزفول- عزاداری مردم دزفول ، محمود کریمی ، مخصوص نوکیا ، مداحی محرم ، مراسم اربعین ، مرثیه حضرت عباس ، ‏ انتخابات ریاست جمهوری ، 15 خرداد ، 22 بهمن ماه ، آتش بازی ، آناهیتا ، آهنگ انقلابی آغاسی ، آهنگ سنگین ، مسجد یا شفیع ، مناظره انتخاباتی ، مناظره موسوی و رضایی ، مناظره موسوی و کروبی(متن کامل مناظره) ، مناظره ها تمام شد... ، موبایل سامسانگ ، موبایل نوکیا ، میدان بسیج دزفول- عکس- سجاد شیربتی ، میر حسین موسوی ، میلاد مولود کعبه مبارک باد ، نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی به رهبری ، نخل کلبی خان ، نرم افزار پیام آور وحدت ، نرم افزار نهج البلاغه همراه برای گوشی های موبایل ، نقشه GPS شهرهای ایران ، نوحه برای زنگ موبایل ، هفت سین ، هفت سین قدیم ، همه هستیم با ولایت تا شهادت ، هندسه ، هیئت تاسوعای مسجد توتونچی ، هیئت ظهر تاسوعا و 28 صفر ، هیئت عزاداران مسجد شهید مسعود توتونچی دزفول ، یوم الله 22 بهمن ، کد سرود الله الله ، کد سرود به لاله در خون خفته ، کد سرود بوی گل و سوسن و یاسمن آید ، کربلا ، کریمی ، سرمربی جدید تیم ملی فوتبال اعلام شد ، سنت ایرانی ، سونی اریکسون ، شادی ، شاه خراسون ، شاهخراسان ، شب نشینی ، شب یلدا ، شوشتر ، عاشورا ، عباس ابوفاضل ، عشق ، عکس پارک خانواده دزفول در شب ، عکس پارک دولت دزفول ، عکس دزفول ، عمو عباس ، عید باستانی ، عید نوروز ، عیدی ، جشن چهار شنبه سوری ، جشن شب یلدا ، چغازنبیل ، چهار شنبه سوری در شهرهای مختلف ایران ، چهارشنبه آخر سال ، حرم سبزقبا ، حسین جان ، فاطمی دز ، فرامرز اصلانی ، فرهاد ، فرودگاه دزفول ، فونت بی زر ، فیثاغورث ، قالب وبلاگ ، قدمگاه امام رضا ، احمدی نژاد در شبکه3!!! ، احمدی نژاد یک شبه سید شد!!!!!!!!!!!! ، اس ام اس ، اس ام اس انقلابی ، اس ام اس برای موبایل 22 بهمن ، اس ام اس جدید تبریک عید نوروز88, اس ام اس فصل بهار , پیامک تبریک ، امام حسین ، امام خمینی ، اول زمستان ، ایران بلاگ ، این رجبییون ، بازی اینترنتی آنلاین ، بازی موبایل FIFA 09 N-Gage2 ، بافت قدیم دزفول ، بلاگفا ، بوی عیدی ، بین الحرمین ، پادگان دزفول ، پارسی بلاگ ، پایگاه چهارم شکاری دزفول ، پرشین بلاگ ، پسته و آجیل ، پل آزادگان ، پوستر تبریک سال نو ، پوستر تحویل سال ، پیام احمدی نژاد ، تاریخچه هفت سین ، تاسوعا 92 ، تاسوعا 93 ، تاسوعای 89 ، ترانه زیبا ، ترقه ، تقویم سال 1388 ، جاده اندیمشک دزفول ، جاذبه های گردشگری دزفول ، خمینی ای امام ، دانلود آلبوم جدید استاد شجریان ، دانلود آهنگهای انقلابی ، دانلود اس ام اس به مناسبت دهه فجر ، دانلود بازی برای موبایل تحت جاوا ، دانلود پشته صحنه افسانه جومونگ ، دانلود پیام نورورز 1388 رهبری ، دانلود تقویم برای موبایل ، دانلود تم موبایل ، دانلود تیتراژ کلاه قرمزی 88 ، دانلود زیارت عاشورا ، دانلود فیلم پرتاب ماهواره ، دانلود کنید ، دانلود لحظه پرتاب ماهواره سفیر امید ، دانلود مرثیه حضرت عباس ، دانلود نرم افزار ، دانلود نوحه ، دزفول- باغ لک لک ها- سجاد شیربتی- همکلاس- بن جعفر- شوش ، دهه فجر انقلاب ، دوبله افسانه جومونگ ، دیو چو بیرون رود ، رقیه ، ریاضی ، زندگی نامه بزرگان ریاضی و هندسه ، زندگی نامه حضرت محمد ، زندگینامه فیثاغورث ، زنگ موبایل ، زیارت عاشورا ، زیباترین جملات در باره انقلاب ، سال 1388 ، سال نو مبارک ، سالنامه موبایل ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :144
بازدید دیروز :48
کل بازدید :4644524
تعداد کل یاداشته ها : 804
103/9/2
11:2 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
سجاد شیربتی[72]
سجاد شیربتی هستم... اهل دزفولم... روزگارم بد نیست... یه زمانی دستی بر قلم داشتم که به لطف دوستان الان ندارم و سعی می کنم حرفم را با فلش دوربینم بیان کنم!... همه ما در این کلاس درس دو روزه دنیا همکلاس هستیم... از همه دوستان خواهش می کنم تکنیک های تقلب رو تو این دو روزه یاد بگیرند که روز امتحان بهم برسون چون اون بچه تنبله کلاس منم!!!

خبر مایه
زندگینامه فیثاغورث
فیثاغورث (در یونانی ) (زاده حدود 569(پیش از میلاد) - درگذشتهحدود 496 (پیش از میلاد)). از فیلسوفان و ریاضیدانان یونان باستان بود. شهرت وی بیشتر بخاطر ارائه قضیه فیثاغورث است. وی را یونانیان یکی از هفت فرزانه بشمار می‌آوردند.
زندگی
فیثاغورث در جزیره ساموس، نزدیک کرانه‌های ایونی، زاده شد. او در عهد قبل از ارشمیدس، زنون و اودوکس (569 تا 500 (پیش از میلاد)) می‌زیست.
 
او در جوانی به سفرهای زیادی رفت و این امکان را پیدا کرد تا با مصر، بابل و مغان ایرانی آشنا شود و دانش آنها را بیاموزد. به طوری که معروف است فیثاغورث، دانش مغان را آموخت. او روی هم رفته، 22 سال در سرزمین‌های خارج از یونان بود و چون از سوی پولوکراتوس، شاه یونان، به آمازیس، فرعون مصر سفارش شده بود، توانست به سادگی به رازهای کاهنان مصری دست یابد. او مدتها در این کشور به سر برد و در خدمت کاهنان و روحانیون مصری به شاگردی پرداخت و آگاهی‌ها و باورهای بسیار کسب کرد واز آنجا روانه بابل شد و دوران شاگردی را از نو آغاز کرد.
وقتی او در حدود سال 530، از مصر بازگشت، در زادگاه خود مکتب اخوتی را بنیان گذاشت که طرز فکر اشرافی داشت. هدف او از بنیان نهادن این مکتب این بود که بتواند مطالب عالی ریاضیات و مطالبی را تحت عنوان نظریه‌های فیزیکی و اخلاقی تدریس کند و پیشرفت دهد.
شیوه? تفکر این مکتب با سنت قدیمی دموکراسی، که در آن زمان بر ساموس حاکم بود، متضاد بود. و چون این مشرب فلسفی با مذاق مردم ساموس خوش نیامد، فیثاغورث به ناچار، زادگاهش را ترک گفت و به سمت شبه جزیره آپتین (از سرزمینهای وابسته به یونان) رفت و در کراتون مقیم شد.
در افسانه‌ها چنین آمده است که متعصبان مذهبی و سیاسی، توده‌های مردم را علیه او شوراندند و به ازای نور هدایتی که وی راهنمای ایشان کرده بود مکتب و معبد او را آتش زدند و وی در میان شعله‌های آتش جان سپرد.
این جمله معروف را دوستدارانش در رثای او گفته‌اند: «Sic transit gloria mundi» یعنی «افتخارات جهان چنین می‌گذرند».
وی نظرات ریاضی خویش را با ترهات فلسفی و باورهای دینی درهم آمیخته بود. او در عین حال هم عارف و هم ریاضیدان بود و بقولی یکدهم شهرت او نتیجه نبوغ وی و مابقی ماحصل ارشاد و رسالت اوست.
فیثاغورث و مسئله? استدلال در ریاضیات
برای آنکه نقش فیثاغورث را در تبیین اصول ریاضیات درک کنیم، لازم است کمی درباره جایگاه ریاضیات در عصر وی و پیشرفتهایی که تا زمان وی صورت گرفته بود، بدانیم که این هم به نوبه خود، در خور توجه است. جالب است بدانید با اینکه مبنای ریاضیات بر «استدلال» استوار است، قبل از فیثاغورث هیچ کس نظر روشنی درباره این موضوع نداشت که استدلال باید مبنی بر مفروضات باشد. به عبارتی استدلال، مسئله? تعریف شده‌ای نبود.
در واقع می‌توان گفت بنا به قول مشهور، فیثاغورث در بین اروپاییان اولین کسی بود که روی این نکته ا صرار ورزید که در هندسه باید ابتدا «اصول موضوع» و «اصول متعارفی» را معین کرد و آنگاه به اتکاء آنها که «مفروضات» هم نامیده می‌شوند، روش استنتاج متوالی را پیش گرفت به پیش رفت. از نظر تاریخی «اصول متعارفی» عبارت بود از «حقیقتی لازم و خود بخود واضح».
اینکه فیثاغورث استدلال را وارد ریاضیات کرد، از مهم‌ترین حوادث علمی است و قبل از فیثاغورث، هندسه عبارت بود از مجموعه قواعدی که ماحصل تجارب و ادراکات متفرق بوده‌اند؛ تجارب و قواعدی که هیچگونه ارتباطی با هم نداشتند حتی کسی در آن زمان حدس نمی‌زد مجموعه? این قواعد را بتوان از عده? بسیار کمی اصول نتیجه گرفت. در صورتی که امروزه حتی تصور این موضوع که ریاضیات بدون استدلال چه وضع و حالی داشته است برای ما ممکن نیست. اما در آن عصر این موضوع گام بلندی به سوی نظام قدرتمند هندسه محسوب می‌شد.
مجمع فیثاغوری
بنیان فلسفی مجمع فیثاغوری بر آموزش رازهای عدد قرار داشت. به اعتقاد فیثاغورثیان، عدد، بنیان هستی را تشکیل می‌‌دهد، علت هماهنگی و نظم در طبیعت است، رابطه‌های ذاتی جهان ما، حکومت و دوام جاودانی آن را تضمین می‌کند. عدد، قانون طبیعت است، بر خدایان و بر مرگ حکومت می‌‌کند و شرط هرگونه شناخت و دانشی است. چیزها، تقلید و نمونه‌ای از عدد هستند.
چنین برداشت ستایش‌آمیزی از عدد، با خیال‌بافی‌های اسرارآمیزی درآمیخته بود، که همراه با مقدمه‌های ریاضی، از کشورهای خاورنزدیک اقتباس شده بود.
فیثاغوریان، ضمن بررسی نواهای موزون و خوش‌آهنگی که در موسیقی به دست می‌آید، متوجه شدند که آهنگ موزون روی صدای سه سیم، زمانی به دست می‌آید که طول این سیم‌ها، متناسب با عددهای ? و ? و ? باشد. فیثاغوریان این بستگی عدد را در پدیده‌های دیگر نیز پیدا کردند. از جمله، نسبت تعداد وجه‌ها، راسها و یال‌های مکعب هم برابر است با نسبت عددی ?:?:??.
همچنین فیثاغوریان متوجه شدند که اگر بخواهیم صفحه‌ای را با یک نوع چندضلعی منتظم بپوشانیم، فقط سه حالت وجود دارد؛ دور و بر یک نقطه از صفحه را می‌توان با ? مثلث متساوی‌الاضلاع، با ? مربع، و یا با ? شش‌ضلعی منتظم پر کرد، به طوری که دور و بر نقطه را به طور کامل بپوشاند. همانطور که مشاهده می‌شود، تعداد این چندضلعی‌ها با همان نسبت ?:?:? مطابقت دارد و اگر نسبت تعداد اضلاع این چندضلعی‌ها را در نظر بگیریم، به همان نسبت ?:?:? می‌رسیم.
بر اساس همین مشاهده‌ها بود که مکتب فیثاغوری اعتقاد داشت همه? پدیده‌های گیتی از بستگی‌های عددی مشخصی پیروی می‌کنند و یک هماهنگی وجود دارد. از جمله فیثاغوریان گمان می‌کردند فاصله? بین اجرام آسمانی را تا زمین در فضای کیهانی می‌توان با نسبت‌های معینی پیدا کرد. به همین دلیل بود که در مکتب فیثاغوری به بررسی دقیق نسبتها پرداختند. آنها به جز نسبت حسابی و هندسی، درباره? نوعی بستگی هم که به همساز یا توافقی معروف است، بررسی‌هایی انجام دادند.
سه عدد را به نسبت همساز گویند وقتی که وارون آنها به نسبت حسابی باشد. به زبان دیگر سه عدد تشکیل تصاعد همساز یا توافقی می‌دهند، وقتی وارون آنها تصاعد حسابی باشد. سه عدد ?، ? و ? به نسبت توافقی هستند، زیرا کسرهای ?/?، ?/? و ?/? به تصاعد حسابی هستند زیرا:
1 / 4 ? 1 / 3 = 1 / 6 ? 1 / 4
به مناسبت اهمیت بی‌اندازه‌ای که مکتب فسثاغوری برای عدد قایل بود و فیثاغوریان توجه زیادی به بررسی و کشف ویژگی‌های عددها می‌کردند، در واقع، مقدمه‌های نظریه عددها را بنیان گذاشتند. با وجود این،مکتب فیثاغوری هم، مانند همه یونانی‌های آن زمان، عمل محاسبه را دور از اعتبار خود، که به فلسفه مشغول بودند، می‌دانستند. آنها مردمی را که به کارهای معیشتی و عملی می‌پرداختند و بیشتر از برده‌ها بودند، پست می‌شمردند و لوژستیک می‌خواندند. فیثاغورس می‌گفت که او حساب را والاتر از نیازهای بازرگانی می‌داند.به همین مناسبت در مکتب فیثاغوری، حتی شمار عملی هم مورد توجه قرار نگرفت. آنها تنها در باره ویژگی‌های عددها کار می‌کردند. در ضمن، ویژگی عدد را هم به یاری ساختمان‌های هندسی پیدا می‌کردند. با وجود این،رواج نوعی دستگاه مناسب برای عدد نویسی را در یونان، به فیثاغوریان و یا هواداران نزدیک آنها نسبت می‌دهند.در این نوع عدد نویسی که از فینیقی‌ها گرفته بودند، از حرف‌های الفبای فینیقی، برای نوشتن عددها استفاده شد: ? حرف اول الفبا برای عددهای از 1 تا ?، ? حرف بعدی برای نشان دادن دهگان (??،??،...،??) و ? حرف بعدی برای صدها (???،???،...،???). برای حرف از عدد تشخیص داده شود، بالای عدد خط کوتاهی می‌گذاشتند. برای نشان دادن عددهای بزرگ‌تر از نشانه‌های اضافی استفاده می‌کردند. وقتی نشانه‌ای شبیه ویرگول را جلو عددی می‌گذاشتند، به معنای هزار برابر آن بود، برای ده هزار برابر عدد، یک نقطه جلو عدد می‌گذاشتند.
ریشه‌های شرقی دانش فیثاغورثیان
کالین رنان، پژوهشگر و نویسنده‌ی چند کتاب درباره‌ی تاریخ علم و از نویسندگان دانش‌نامه‌ی بریتانیکا، در کتاب تاریخ علم کمبریج، به گوشه‌هایی از ریشه‌های شرقی دانش یونانیان اشاره کرده است:
فیثاغورث نزدیک سال 560 پیش از میلاد در جزیره‌ی ساموس(در 50 کیلومتری میلتوس) به دنیا آمد. او به یک جنبش نوزایی مذهبی پیوست که پیروان آن باور داشتند روح می‌تواند از تن بیرون رود و به بدن انسان دیگری وارد شود و این باور به احتمال زیاد ریشه‌ی شرقی دارد. فیثاغورث در جوانی از مصر و بابل دیدن کرد و شاید همین دیدار بود که به او انگیزه داد ریاضیات بخواند و بگوید همه چیز عدد است.(صفحه‌ی 100)
فیثاغورث می‌توانست قانون 3-4-5 را که درباره‌ی طول ضلع‌های مثلث قائم الزاویه است، از مصریان آموخته باشد، اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که در بابل به چیزی برخورد که ما آن را نسبت فیثاغورثی می‌نامیم. بابلی‌ها پی برده بودند که عدهای نسبت می‌توانند 3-4-5 یا 6-8-10 یا ترکیبی از این دست باشند که اگر بزرگ‌ترین عددش مربع شود برابر مجموع مربع‌های دو عدد دیگر خواهد بود. این گام بلندی به جلو بود که فیثاغورثیان به‌خوبی از آن بهره گرفتند(صفحه‌ی 101).
جنبه‌ی دیگری که فیثاغورثیان فریفته‌اش بودند، میانه‌ها بود. نخست آن‌ها در فکر میانه‌ی عددی بودند(یعنی عدد میانی در تصاعد عددی سه جمله‌ای. برای مثال، در تصاعد 4،5،6، میانه عدد 5 و در تصاعد 4، 8، 12، میانه 8 است). بعید نیست که این را فیثاغورث در سفرش به بابل آموخته باشد.(صفحه‌ی 103).

87/11/13::: 11:29 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام میلاد امام حسین (ع)، ابالفضل العباس و امام سجاد(€) را به تمام شیعیان جهان تبریک عرش می نمایم.
+ با سلام و تسلیت ایام سوگواری بانوی دو عالم هیئت خدمتگزاران علی ابن موسی الرضا(ع) در برگزار میکند: ختم 124000 صلوات در ایام فاطمیه. برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این طرح به وبلاگ هیئت مراجعه کنید: www.khg.33ir.ir
+ دوستان سلام! همونطور که می دونید اوباما رییس جمهور امریکا و پرس رییس رژیم اشغالگر قدس پیام نوروزی دادند و رهبری هم تو مشهد جوابشون رو داد. نظر شما در مورد این تحرکات سیاسی در اولین روزهای سال چیه؟
+ دوستان سلام امشب چهارشنبه سوری امیدوارم همتون امشب رو به سلامتی سحر کنید...!!!!!!!!